Zoekresultaat: 3 artikelen

x
Artikel

Access_open De historie van de operationeel leider

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 4 2018
Trefwoorden Historie, Operationeel leider, Bureaupolitiek, Beethovenfout voor samenwerking
Auteurs Bernard Groot en Ira Helsloot
SamenvattingAuteursinformatie

    The operational leader, the ‘gold commander’, fulfils a crucial function in crisis- and disaster management in the Netherlands. He is held responsible for the total coordination of all collaborating emergency services and supports/advises the Mayor, the Commander in Chief. Unfortunately, this function has never been very effective in practise, as shown by many evaluations. From a scientific point of view, it is easy to understand why the operational leader cannot be effective in the Dutch crisis management organisation. The operational leader has no authorities and has been seated in an emergency operation centre far from the Mayor. This article examines why this issue has not been solved, despite 30 years of studying and adjusting the Dutch crisis management organisation.


Bernard Groot
Bernard Groot is directeur van Crisiscontrol BV te Hardinxveld-Giessendam. Het bedrijf legt zich toe op crisisbeheersing, rampenbestrijding, advies/opleiding/training en interim-management.

Ira Helsloot
Ira Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit.
Artikel

Lessons to be learned?

De lokale inbedding van de politie in Engeland & Wales en Nederland

Tijdschrift Tijdschrift voor Veiligheid, Aflevering 1 2014
Trefwoorden police reform, local embedment of the police, Police and Crime Commissioner (PCC), democracy, citizen involvement
Auteurs Bas van Stokkom, Henk Greven en Hans Boutellier
SamenvattingAuteursinformatie

    In England & Wales the coalition-government has opted for a localisation of the police service. The government dissociates itself from the New Labour policy of centrally-imposed targets, aims to reconnect the police and the people, and carries out a radical democratic renewal: since 2012 citizens have the possibility to choose their own Police and Crime Commissioner (PCC) in their region. This new administrator is reigning over police chiefs and is responsible for the management of security policies in the region. That is the main reason why the English police reform diverges fundamentally from developments in other European countries in which centralizing tendencies prevail. The question is whether the radical changes in England & Wales have a beneficial impact on the local embedment of the police. Are citizens more willing to commit themselves with the local police? In the first part of this paper we examine which developments have taken place in the English police, what the localisation-agenda has achieved so far, and which problems it faces. In the second part we discuss the question which lessons can be learned from the English renewals. Would it be a good idea to introduce PCC’s in the Netherlands? Is democratization the best way to strengthen community involvement? How to stimulate local accountability?


Bas van Stokkom
Bas van Stokkom is verbonden aan de leerstoel Veiligheid en Burgerschap van de Vrije Universiteit Amsterdam. E-mail: b.vanstokkom@jur.ru.nl

Henk Greven
Henk Greven is werkzaam bij de afdeling Informatie-Management van de Nationale Politie en was verbonden aan de leerstoel Veiligheid en Burgerschap van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Hans Boutellier
Hans Boutellier is bijzonder hoogleraar Veiligheid en Burgerschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam en lid van de raad van bestuur van het Verwey-Jonker Instituut. E-mail: HBoutellier@verwey-jonker.nl
Artikel

Autonomie, ambtelijke organisaties en criminaliteitsbestrijding

Over samenwerking tussen overheidsinstanties bij de aanpak van mensenhandel

Tijdschrift Tijdschrift voor Criminologie, Aflevering 1 2014
Trefwoorden collaboration, public administration, law enforcement, human trafficking, multi-agency approach
Auteurs Dr. Barbra van Gestel en Drs. Maite Verhoeven
SamenvattingAuteursinformatie

    How do organisations collaborate in the daily practice of law enforcement? And what role plays autonomy of government agencies within this cooperation? In this article the authors answer these questions on the base of two case studies: two large scale projects in which a partnership approach was used to combat human trafficking in the Netherlands. Collaboration between city administration, investigation services and tax authorities seems to be very hard to put into practice. This is understandable from the theory that government agencies, while performing their tasks, are focused on achieving autonomy.


Dr. Barbra van Gestel
Dr. B. van Gestel is als onderzoeker werkzaam voor het WODC.

Drs. Maite Verhoeven
Drs. M.A. Verhoeven is als onderzoeker werkzaam voor het WODC.
Interface Showing Amount
U kunt door de volledige tekst zoeken naar alle artikelen door uw zoekterm in het zoekveld in te vullen. Als u op de knop 'Zoek' heeft geklikt komt u op de zoekresultatenpagina met filters, die u helpen om snel bij het door u gezochte artikel te komen. Er zijn op dit moment drie verschillende filters: tijdschrift, rubriek en jaar.