Tijdschrift voor Veiligheid

Article

Hulpzoekintentie bij WhatsApp-fraude: een vignettenonderzoek naar de intentie om hulp te zoeken bij verschillende organisaties en personen

Auteurs Valérie Pijlman, Steve van de Weijer, Dian Boelsz, Melanie Brouwer, Rowan Fijn, Mara Lemmens, Dominique Smit, Max Willers en Rowena Winter
Auteursinformatie

Valérie Pijlman
Valérie Pijlman is werkzaam bij Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechts­­­handhaving (NSCR). VPijlman@nscr.nl

Steve van de Weijer
Steve van de Weijer is werkzaam bij Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR). SvandeWeijer@nscr.nl.

Dian Boelsz
Dian Boelsz is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Melanie Brouwer
Melanie Brouwer is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Rowan Fijn
Rowan Fijn is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Mara Lemmens
Mara Lemmens is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Dominique Smit
Dominique Smit is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Max Willers
Max Willers is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.

Rowena Winter
Rowena Winter is werkzaam bij Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Criminologie.
  • Samenvatting

      In this study we have examined the intention to seek help after victimization of WhatsApp-fraud, as well as the incident and personal characteristics that potentially assert an influence on this. The intention to seek help at the police, the bank, Victim Support Netherlands and friends and family was studied through the use of a questionnaire with vignettes. The incident characteristics that were measured in the vignettes consisted of the incurred financial damage and the person whom the perpetrator pretended to be. The personal characteristics include the respondents’ age, gender, educational level, relationship status, employment status, and previous online fraud victimization. Logistic regression analyses were used to examine the associations of the different types of help-seeking intention with the incident and personal characteristics. The results show the intention to seek help from the police and the bank to be the highest amongst the respondents. The logistic regression analyses further showed that a higher amount of incurred financial damages leads to a higher intention to seek help after victimization of WhatsApp-fraud. The person whom the perpetrator pretended to be and the personal characteristics did not predict the respondents’ intention to seek help well.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.