Tijdschrift voor Herstelrecht

Practice

De inzet van digitale communicatie en technologie in herstelbemiddeling

De oplossing voor de leemte tussen face-to-face-gesprekken en brief- of pendelcontact?

Auteurs Sven Zebel en Florian Bonensteffen
DOI
Auteursinformatie

Sven Zebel
Sven Zebel is universitair hoofddocent aan de vakgroep Psychologie van Conflict, Risico en Veiligheid van de Universiteit Twente en bijzonder hoogleraar Mediation aan de Vrije Universiteit (VU). Hij is als redacteur verbonden aan dit tijdschrift.

Florian Bonensteffen
Florian Bonensteffen is als promovendus verbonden aan de Universiteit Twente. Hij doet onderzoek naar hoe technologie kan worden ingezet om bemiddelingsgesprekken tussen slachtoffers en daders te verbeteren.
  • Samenvatting

      Using digital (online) means (for example video calling) to facilitate communication between victims, offenders and mediators during victim-offender mediation (VOM) is not common practice, but has been employed more frequently during the corona pandemic. Do such digital means have added value for restorative justice practices, even when corona measures no longer hinder offline communication? This contribution shares some of the findings from the PhD project of Florian Bonensteffen, that focuses on the potential (dis) advantages of implementing digital communication and technologies in the VOM field in the Netherlands. In a qualitative study based on interviews with victims, offenders and mediators, the perceived applicability and ease of using digital communication forms in the VOM process were examined. Findings indicate that such forms are perceived to promote the emotional well-being of victims and offenders in cases where meeting face-to-face might be too stressful (e.g. due to fear), as well as can provide for a richer exchange than current offline forms of letter exchanges or shuttle mediation. Perceived interpersonal disadvantages of digital communication during VOM were mentioned only in comparison to face-to-face meetings and involved a limited exchange of non-verbal and contextual information about the other party, and less control over the digital dialogue for the mediator. Practical disadvantages centered around privacy and technical stability concerns. The findings suggest that digital forms of communication such as videoconferencing and -messages during VOM have the potential to fill the void between current offline direct (face-to-face) and indirect forms (letter exchange and shuttle mediation) – if such digital means are well-prepared and the privacy of parties is safeguarded.

Om de rest van dit artikel te lezen moet u inloggen



Heeft u een registratiecode ontvangen maar nog geen toegang? Activeer dan hier uw code.

Weet u uw wachtwoord niet meer? Nieuw wachtwoord aanvragen.

Toegang tot dit losse artikel kopen

Voor een vast bedrag van € 17,50 (excl. btw) koopt u 24 uur online toegang tot dit artikel. Met deze 24 uur toegang kunt u een artikel online raadplegen en in PDF downloaden en printen.
Per mail ontvangt u een activatiecode waarmee u 24 uur toegang tot het artikel kunt activeren.

24 uur toegang € 17,50 (excl. btw)

Uw aankoop activeren

Heeft u een activatiecode, dan kun u uw product hier activeren.